Přehrada Hracholusky

Zvyšující se průmyslová výroba v Plzni a další aspekty, daly vzniknout unikátní stavbě na řece Mži. Největší přehrada západních Čech se začala stavět v září roku 1959 a dokončena byla o 5 let později. 270 m dlouhá, 5 metrů široká a 26,5 vysoká, sypaná hráz v sobě ukrývá turbínu vodní elektrárny o výkonu 2,9MW. Délka vodního díla je 22 km, plocha při plném stavu vody pokrývá 500 ha a největší hloubka, 31m, je u hráze.

Přehrada Haracholusky v létě

Při stavbě padlo 25 tis. stromů, ale největší daní za vznik přehrady jsou zaniklé vesnice. Zatopeny zůstaly Dolany, Těchoděly, část Hracholusek, Butova, Vranova, Čerňovic a zničeno bylo také mnoho mlýnů, vodní elektrárna a pila.

Účelem díla je akumulace vody, zajištění jejího dostatku v korytu v období sucha, ochrana před povodněmi, výroba elektřiny a zajištění rekreace.

Na přehradě a v jejím bezprostředním okolí můžeme obdivovat mnoho pozoruhodných přírodních krás, všudypřítomné lesy a vystupující skalky, homogenitu vodní plochy narušují malebné zátoky.

Přehrada Haracholusky v zimě

Z technických památek zmiňme alespoň 210 m dlouhý a 47 m vysoký železniční most, po kterém jezdí lokálka z Pňovan do Bezdružic. Pňovanský most, jak se mu také říká, byl postaven r. 1901, zakázku na výstavbu dostaly Škodovy strojírny. Novější most je silniční, postavený r. 1961, spojuje obce Pňovany a Čerňovice. Ikonou přehrady se však stal výletní parník Plzeň, na vodu spuštěný r. 1966, převeze až 21 tisíc osob za sezónu.

Na Hracholuské přehradě je řada možností jak si odpočinout a relaxovat. Pokud byste měli zájem tuto oblast navštívit, rádi Vám nabídneme kvalitní ubytování v naší chatě nacházející se na břehu přehrady u Nového mostu.

Zdroje:
1) PECÁK, Radek. Fenomén Hracholusky: historie a současnost regionu, který změnila výstavba přehrady. Vyd. 1. Plzeň: Starý most, 2009, 110 s. ISBN 978-80-87338-03-2
2) www.bezdruzickalokalka.cz
„Ideální podmínky pro rybáře, byť více náročného, můžete najít i na naší rekreační chatě poblíž Nového mostu.“